СВ. АРИСТОКЛИЙ АФОНСКИЙ

Московские Святые. Преподобный Аристоклий, старец Афонский и Московский чудотворец



Преподобный Аристоклий,
старец Афонский и Московский чудотворец
память – 24 августа / 6 сентября

Старец Аристоклий родился на Урале в благочестивой крестьянской семье, предположительно в 1838 году, при крещении был назван Алексеем. Отца Алексей потерял в раннем детстве. В десятилетнем возрасте после тяжёлой болезни у него отнялись ноги. Матушка Алексея, Матрона, долго слёзно молила святителя Николая о предстательстве пред Господом об исцелении сына, в те дни дала обет уйти в монастырь, как только сын войдет в иноческий возраст, и в этой жизни с ним больше не встречаться. В день празднования Церковью святителя Николая, 6/19 декабря произошло чудесное исцеление Алексея. Когда сыну исполнилось семнадцать лет, Матрона удалилась в монастырь, а Алексей по благословению матери отправился на Святую Гору Афон. При постриге послушнику Алексею было дано имя Аристоклий, в честь Кипрского священномученика пресвитера Аристоклия Саламинского. Более четверти века подвизался иеромонах Аристоклий в русском Свято-Пантелеимоновом монастыре на Святой Горе, а в середине 1880-х годов был направлен в Москву на подворье Афонского Свято-Пантелеимонова монастыря, расположенное на Большой Полянке. Десять лет он возглавлял подворье и был настоятелем часовни святого великомученика Пантелеимона. Люди тянулись к доброму пастырю, по молитвам которого совершались чудесные исцеления больных. Старец вразумлял, наставлял, молился за своих чад, всей душой желая им спасения. Слухи о прозорливом старце быстро разлетелись по столице. Сотни людей нуждающихся в молитвенной помощи старца ежедневно бывали на подворье афонского монастыря. Многочисленные пожертвования верующих старец отдавал нуждающимся людям: оплачивал обучение детей из неимущих семей, устраивал жизнь многих людей. Благодаря стараниям старца на Афонском подворье с 1888 года начал издаваться журнал «Душеполезный Собеседник», который рассказывал о жизни русских монахов на святом острове, знакомил с жизнеописаниями афонских подвижников, с письмами старцев к своим духовным чадам, мудрыми мыслями святых отцов. Благодаря его просветительской деятельности русские монастыри на Афоне стали пополняться новыми молитвенниками за землю Русскую. На щедрые пожертвования россиян восстанавливались пострадавшие от пожаров постройки старинных монастырей, возводились новые храмы в честь почитаемых на Руси святых. Однако в 1894 году после ложного доноса старцу пришлось покинуть Москву и вернуться в родную обитель.

Только из сообщений «Душеполезного Собеседника» духовные дети старца могли узнать о жизни духовного отца. В выпусках журнала сообщалось, что отца Аристоклия избрали казначеем и духовником монастыря, а в 1909 году имя иеросхимонаха Аристоклия (к тому времени принявшего схиму) стояло первым в списке кандидатов в наместники настоятеля монастыря.

Пятнадцать лет духовные чада старца посылали письма в Синод и на Афон, в которых умоляли вернуть им любимого пастыря. Наконец собор духовников Свято-Пантелеимонова монастыря вновь назначил старца Аристоклия настоятелем подворье Афонского Свято-Пантелеимонова монастыря в Москве.

В семидесятилетнем возрасте старцу предстояло вернуться в Россию. К тому времени он страдал от многочисленных болезней и нуждался в преданном ему помощнике.

В последние годы своего пребывания в обители он сблизился с послушником Ипатием Ставровым. По просьбе старца Аристоклия послушника Ипатия постригли в монахи с именем Исаия, рукоположили и благословили помогать старцу в Москве. Отец Исаия (будущий знаменитый старец Исаия) стал не только келейником старца, но и секретарем, незаменимым помощником во всех делах подворья.

После отъезда старца 1894 на Афон приход уменьшился, и казна опустела, не на что было ремонтировать здания.

По возвращению старца тысячи людей вновь стали приходить в часовню. С 1909 по 1918 на подворье Афонского Свято-Пантелеимонова монастыря выросли два трехэтажных здания: одно для книг, в другом же разместились монастырские службы и богоугодные заведения, а на третьем этаже в одной из угловых комнат батюшка устроил домовую церковь в честь особо почитаемой и любимой им иконы Божией Матери «Скоропослушницы».

Земная жизнь старца закончилась 26 августа / 8 сентября 1918, в день Сретения Владимирской иконы Пресвятой Богородицы.

Отпевали иеросхимонаха Аристоклия три московских владыки: епископ Арсений, епископ Трифон (Туркестанов) и епископ Иоасаф, настоятель Богоявленского монастыря, исполнявший в то время обязанности митрополита Московского.

Первоначально старец Аристоклий был похоронен в мраморном склепе усыпальницы подворья. Однако после революции все монастырские владения подлежали национализации, а домовые церкви – ликвидации. На подворье начались обыски, аресты, конфискации. В январе 1919 года был арестован настоятель Пантелеимоновой часовни иеромонах Макарий, а в 1921 году – иеромонах Феофан… Поэтому духовные чада старца в 1922 году приняли решение о его перезахоронении. Хоронили тихо, чтобы не привлекать внимания властей. Монахи вынесли гроб с нетленным телом иеросхимонаха Аристоклия из усыпальницы, погрузили на телегу и повезли на Даниловское кладбище. Очевидцы рассказывали, что голуби, которых старец при жизни любил кормить, слетелись со всех сторон и, кружась, образовали в небе живой крест. До самой могилы живой голубиный крест сопровождал старца.

Следует отметить, что незадолго до смерти иеросхимонаха Аристоклия, одна из духовных его дочерей А.П. Солнцева, проживающая в Духовском переулке, рядом с Даниловским кладбищем, пригласила старца в гости. Старец ласково ответил на приглашение: «Чадо мое возлюбленное, скоро, скоро я к тебе приду. Приду навсегда». Вскоре батюшка умер, так и не побывав у нее в гостях, женщина недоумевала. А через четыре года после смерти старца (в 1922 году) женщина, случайно встретив похоронную процессию недалеко от своего дома, узнав, что хоронят старца Аристоклия, вспомнила о пророчестве духовного отца.

Из воспоминаний Матушки Варвары (Цветковой): «По молитвам афонского старца Божия Аристоклия в Пантелеимоновой часовне на Никольской совершалось много чудес, исцелений больных и несчастных одержимых. Батюшка принимал на Большой Полянке в Афонском подворье, бесконечных посетителей, жаждавших его духовных советов и руководства. Батюшка всегда утешал нас, молился и говорил, что будет. Однажды, когда и брат, и отец находились на Лубянке, и не было никакой надежды на то, что выйдут они оттуда живыми, и мне было невыносимо тяжело, батюшка вдруг весело сказал:

- А вы уедете в другие страны, и открыто.

Я просто оторопела:

- Да ведь нет никакой возможности!

- А вам будет.

Говорил он об этом в 1918 году, незадолго до своей смерти, а случилось все по его слову в 1922 году: брат неожиданно и необъяснимо вышел из тюрьмы с предписанием высылки за границу, через несколько дней отца отпустили без всякой видимой причины, и нас отправили в Германию. Воистину это было для нас чудом. Дорогого батюшки с нами уже не было. Я часто с болью вспоминала, как за 10 дней до его кончины я была у него, и он как-то особенно тепло меня благословил: «Прощай, чадушко, прощай…» Помню, как-то в разговоре о судьбе России после революции, я ему сказала, что надеюсь на Белую Армию, которая тогда образовалась. «Нет, не надейся, – сказал батюшка, – потому что дух не тот». Спрашивала я его о войне, которая тогда еще не закончилась, а он ответил: «А еще и другая будет… И ты узнаешь о ней в той стране, где будешь тогда… Что оружие немецкое бряцает на границе России». Так и случилось, в Иерусалиме мы именно эти слова и прочитали. Конечно, по-английски. Батюшка дальше сказал так: «Только ты не радуйся еще. Многие русские подумают, что немцы избавят Россию от большевистской власти, но это не так. Немцы, правда, войдут в Россию и много что сделают, но они уйдут, так как еще не время будет спасения. Это будет потом, потом…» Помню, еще раньше он говорил, что я не доживу до этого времени. А Россия еще будет спасена. Много страданий, много мучений предстоит. Вся Россия сделается тюрьмой, говорил он, и надо будет умолять Господа о прощении. Каяться в грехах, и бояться творить и малейший грех. Надо всеми силами стараться творить добро, хотя бы самое малое: «Ведь и крыло мухи имеет вес, – говорил батюшка, – а у Бога весы точные. И когда малейшее на чаше добра перевесит, тогда и явит Бог милость Свою над Россией».

Из воспоминаний монахини Евфимии:

-У мамаши моей очень болела рука уже несколько лет. И каких только лекарств мы ни испробовали, и к каким докторам ни обращались, но боль не унималась. Я говорю раз: «Поедем к старцу, он поможет».

Поехали утром. Старец был не совсем здоров и находился в келье. Он с такой любовью принял нас! А сам как-то все улыбался, сидел он не на своем месте, а как бы кого дожидаясь. Благословил нас и стал разговаривать. Взял руку, стал ее тереть. Я сняла с нее кофту, он все продолжал тереть руку, а сам улыбался, точно для нас у него было нечто утешительное, и он не мог от удовольствия не улыбаться. Потом оставил матушкину руку, дал просфорочку, помазал маслом и так, радуясь, отпустил. С тех пор болей не было. Думаю, мой старец и радовался, зная, что за его молитвы Господь исцелил мою мамашу.

А как батюшка утешал меня своими беседами! Бывало, скажет: «Ах, чадо мое возлюбленное, если бы ты знала, как хочется мне спасти вас! Все бы претерпел ради вас, пусть Господь вас спасет! Только бы вас к Нему привести! Только бы вы спаслись, нет у меня большей заботы, как только привести вас ко Господу, и нет серьезнее дела на земле, как спасение души…» Батюшка всегда радовался, когда видел усердие наше, детей духовных, друг ко другу или к другим. У него была необычайная благодарность за малейшее участие со стороны другого. Удивительно он любил детей. И всегда – всегда его окружали дети, были такие приверженные к нему, что никак не хотели уходить от своего батюшки…

Бывало, старец идет из кельи двором, а уж народ его ожидает, он всех благословит, затем ему подадут ящик небольшой с кормом для голубей, и батюшка с молитвой им насыплет и благословит. И так каждое утро, а голуби – где только не усядутся, дожидаясь его. Потом старец входил черным ходом, и дети его уже ждали вместе со старшими, с парадного же впускались только взрослые. Сперва он принимал всех с детьми, а потом шел в большую комнату, всю заставленную иконами, наподобие часовни, для общего благословения. Батюшка изнемогал от народа, бывали дни, когда он принимал не одну тысячу человек.

Старец Исаия был очевидцем воскрешения по молитвам старца Аристоклия мертвой девочки, об этом он сам рассказал после смерти старца Аристоклия старцу Даниилу из Донского монастыря. Однажды к старцу Аристоклию пришла женщина, неся на руках мертвую девочку. Она рассказала, что приехали они из Рязани, так как были наслышаны о чудесах старца. Она везла ему свою больную доченьку в надежде, что батюшка исцелит ее. Но в дороге девочка скончалась. И теперь мать умоляла старца оживить дитя. Она не сомневалась в силе молитвенного предстательства старца пред Господом и с верою ждала от батюшки чуда. И чудо свершилось: по молитвам старца Аристоклия девочка ожила и исцелилась от болезни. Мать прижимала к себе ожившую дочку и не могла найти слов благодарности, а лишь повторяла: «Дай Бог вам здоровья, батюшка, дай Бог вам здоровья!»

Господи, молитвами старца Аристоклия, спаси нас!

Акафист преподобному Аристоклию, старцу Афонскому и Московскому чудотворцу

Кондак 1

Избранниче Божий и дивный подвижниче благочестия, скорый заспупниче в нуждах и напастех сущий, усердный молитвенниче о всех чающих твоея помощи, к тебе припадаем и молимся, во еже спастися нам, избави нас от належащия мглы греховных обстояний, с любовию и умилением тебе зовущих: Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Икос 1

Ангелом небесным уподобился еси в земном житии и благое иго Христово на рамо свое подъял еси, всю надежду на Бога возложив, и шед за Христом, достигл еси Царствия Небеснаго. Сего ради с верою приносим ти песнь сию: Радуйся, равноангельнаго жития ревнителю, Радуйся, спасительнаго ига Христова безропотный носителю. Радуйся, яко вся скорогибнущая земная блага возненавидел еси, Радуйся, яко райская жилища взыскал еси. Радуйся, сладость житейскую отвергнувый, Радуйся, Хлеба небеснаго Христа вкусивый. Радуйся, Источнику живыя воды приобщивыйся, Радуйся, на камени веры утвердивыйся. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 2

Видев Господь ревность яже по Бозе благочестивыя твоея матере, молящияся о тебе, тяжко недугующем, прия слезное ея прошение и дарова предстательством святителя Николая тебе исцеление. Ты же, востав от одра болезни здрав, воспел еси Врачу душ и телес Богу: Аллилуия.

Икос 2

Разум возраста совершеннаго стяжав, познал еси тщету мира, лежащаго во зле, и, Христа возлюбив, стопы своя направил еси по словеси Его: «Иже хощет по Мне ити, да отвержется себе и возмет крест свой и по Мне грядет», и тако обрел еси в сердце своем Спаса Христа. Мы же, видяще твое произволение, поем ти сице: Радуйся, измлада сладчайшаго Иисуса возлюбивый, Радуйся, Тому единому смиренно последовавый. Радуйся, молитвою матере попечению святителя Николая врученный, Радуйся, завет ея чтити сего Угодника Божия исполнивый. Радуйся, яко в часы напастей к нему с верою притекал еси, Радуйся, яко многою помощию от него душу твою спасал еси. Радуйся, многоразличныя беды от лукавых духов претерпевый, Радуйся, христоподражательным крестоношением славу от Царя Небеснаго улучивый. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 3

Силою любве Божия влекомый и хотяй всего себе предати служению в Троице славимому Богу, избрал еси узкий путь богоугоднаго монашескаго жития и, оставив суету многомятежнаго мира, пришел еси во удел Пресвятыя Богородицы, на святую гору Афонскую, в радости Спасителю Богу поя: Аллилуия.

Икос 3

Имеяй ревность в подвизех иноческаго жития, всего себе вверил еси духовному водительству богомудрых афонских старцев русския обители Макария и Иеронима и их молитвами, стяжав мир Христов в сердце своем, преуспел и умножил еси добродетели души своея. Сего ради вопием ти, во умилении зовуще: Радуйся, красоту мира сего презревый, Радуйся, славу земную нивочтоже вменивый. Радуйся, в духовный вертоград Божия Матере вселивыйся, Радуйся, под Ея Богоматерним омофором добропобедно подвизавыйся. Радуйся, отсечением воли своея диавола препобедивый, Радуйся, силою послушания старцем вся козни его посрамивый. Радуйся, воздержанием похоть плоти и очес своих укротивый, Радуйся, смиренномудрием гордость житейскую поправый. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 4

Бурю многострастнаго житейскаго моря преплыв, обрел еси немятежное пристанище страны Афонския, восходя тамо на гору духовнаго совершенства, ничтоже помышляя земная, точию горняя взыскуя, и тако угодил еси Человеколюбцу Богу, немолчно воспевая Ему: Аллилуия.

Икос 4

Слыша Господь твоя усердныя молитвы, сподоби тя пострига монашескаго и великия схимы и возведе на степень иерейскаго служения, ущедрив многими дары духовными, аки пятию талантами, да умножиши их в поте трудов монашескаго жития во спасение не токмо души своея, но и многих братий и ближних. Мы же, видяще плоды подвигов твоих, взываем ти сице: Радуйся, монашеских обетов непреложный блюстителю, Радуйся, чистоты сердца своего неуклонный хранителю. Радуйся, многих даров Духа Святаго сподобивыйся, Радуйся, на поприще старчества неослабне потрудивыйся. Радуйся, в служении Богу дарованные ти таланты зело умноживый, Радуйся, вся повеления Домовладыки Господа прилежно исполнивый. Радуйся, Бога в души своей и телеси прославивый, Радуйся, храм Духа Святаго в себе благодатию Божиею устроивый. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 5

Богоугодное бысть житие твое, преподобне отче Аристоклие, и яко раб, ведый волю Господина своего, в послушании отцем обители быв, притекл еси во град Москву подъяти труд устроения Афонскаго подвория и тамо послужити призвавшему тя Богу Небесному, к Нему же приводил еси всех ищущих спасения, воспевая: Аллилуия.

Икос 5

Видеша людие твое богоугодное житие, узреша тя великаго светильника веры, надежды и любве и текоша к тебе яко к целебному источнику, да обретут себе богопросвещеннаго утешителя и наставника в богоугодном житии. Сего ради и мы взываем к тебе, в благодарении зовуще: Радуйся, седящим во тьме луче умнаго Солнца Христа, Радуйся, всего себе воли Его покоривый. Радуйся, повелению отцев духовных вопреки ничтоже глаголавый, Радуйся, в кротости стопы своя во град Москву абие направивый. Радуйся, во смирении бремя служения в нуждах сущим понесый, Радуйся, любовию во Христе и молитвами многия к Богу приведый. Радуйся, заповедей евангельских ревнителю, Радуйся, добродетелей христианских неленостный учителю. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 6

Проповедник любве и милосердия неотступно был еси, егда дух ненависти и злобы обдержа в помрачении страну российскую и вверже корабль Церкве в пучину лютых бед и напастей, мнози же в страсе смятошася, ищуще избавления от скорыя погибели, и текоша к тебе яко к доброму пастырю. Приимше же тобою утверждение в православней вере, с радостию возопиша Богу Спасителю: Аллилуия.

Икос 6

Возсия неизреченным светом яко велия свеща твоя жизнь во Христе, прогоняя в людех тьму неверия и заблуждения, по множеству беззаконий нашедшую на ня, постави бо тебе Господь на свещнице, да видят тя вси обремененнии грехми и исходят от тьмы нечестия к свету Божественныя Истины. Мы же, ведуще толикую благодать в тебе, вопием ти сице: Радуйся, свеще неугасимая веры и благочестия, Радуйся, светило духовное, тьму греха прогоняющее. Радуйся, зерцало Солнца Правды Христа, милость и любовь Его отражающее, Радуйся, смирением и терпением вся искушения побеждаяй. Радуйся, огнем ревностнаго служения терния безверия попаляяй, Радуйся, путевождю, от сетей врага заблудшия избавляяй. Радуйся, яко предстательством твоим вся ложная и суетная изгоняется, Радуйся, яко тобою вера христианская утверждается. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 7

Хотя Многомилостивый Господь избавити от работы вражия всех ищущих спасения, дарова ти великую силу чудотворений, да обратятся людие всем сердцем своим в покаянии ко Всемилосердному Богу, глаголющу: Не хощу смерти грешника, но еже обратитися и живу быти ему, да воспевают вси Человеколюбцу Христу: Аллилуия.

Икос 7

Новаго чудотворца московскаго и богоноснаго старца афонскаго яви тя Господь, егда пришел еси в меру преспеяния духовнаго и стяжал еси Духа Святаго в непорочнем сердце своем. Мы же, видяще велию силу благодати в тебе, со умилением поем: Радуйся, Бога Промыслителя дивный избранниче, Радуйся, заповедей Христовых неустанный проповедниче. Радуйся, алчущих правды Божия напитавый, Радуйся, жаждущих от источника истины Христовой напоивый. Радуйся, нагих одеяние и гладных насыщение, Радуйся, болящих исцеление и страждущих утешение. Радуйся, гонимых за веру укрепление, Радуйся, во отчаяние впадших доброе вразумление. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 8

Странника и пришельца себе в мире сем помышляя, Аристоклие преблаженне, взыскал еси Града Небеснаго и многую паству свою вел еси на пажити духовныя, уча служити точию Богу, а не мамоне, работати же Господу со страхом и радоватися Ему с трепетом, да вси вернии раби поют Христу Богу: Аллилуия.

Икос 8

Весь в Бозе пребыв, яко благий и верный слуга Господина своего, в посте, бдении и молитве подвизаяся, многая искушения претерпел еси, яко истинный пастырь, входяй дверьми ко овцам своим, душу за овец полагал еси. То ведуще чада твоя, с любовию воспеша тебе песнь сию: Радуйся, от Бога к пастырству призванный, Радуйся, доме спасения для чад духовных назданный. Радуйся, Пастыреначальнику Христу уподобивыйся, Радуйся, подвигом душепопечения духоносных пастырей научивыйся. Радуйся, яко никогоже приходящих к тебе изгонял еси. Радуйся, яко многих пастырским словом ко Христу приводил еси. Радуйся, яко горохищных овец во едино стадо собрал еси, Радуйся, яко из рва погибели заблудших свободил еси. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 9

Всякое естество ангельское славит твое равноангельное житие, и, видев деяния твоя в деле спасения погибающих, радуется даже о единем грешнице кающемся, наипаче же о множестве словесных овец твоего стада, тобою спасаемых, Богу же, дивному во святых Своих, непрестанными гласы воспевает: Аллилуия.

Икос 9

Ветии велеречивии не могут изрещи достойную похвалу Богу Промыслителю, премудре спасающему род человеческий и благовременне призывающему избранников своих к служению Церкви Христовой, да ни един от сынов света звероуловлен будет волки мысленными. Ты бо воистинну явился еси, отче Аристоклие, яко древний Моисей, изводяй заблудших из египетскаго рабства греху, ничесоже страшася, токмо единаго Бога. Сего ради вопием ти: Радуйся, Бога Промыслителя дивный избранниче, Радуйся, Пастыреначальника Христа к погибшим овцам посланниче. Радуйся, розго, от лозы Христа произрастившаяся, Радуйся, храмине, токи благодати Божия исполненная. Радуйся, древо афонское, на земли русстей насажденное, Радуйся, ниво, благословением Божиим мног плод принесшая. Радуйся, странствующих в пустыни неведения Истины управителю, Радуйся, добродетелей в душах ищущих спасения насадителю. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя души христианския от вечныя погибели, преподобне отче Аристоклие, болезновал еси о всех согрешающих, изрядно же почитая образ Пресвятыя Богородицы «Скоропослушницы», со Афона принесенный, многочастне к Ней притекаше с велием дерзновением, да Ея предстательством Всемилостивый Господь помилует всех, о нихже ты молитву со слезами проливал еси, взывая Ему: Аллилуия.

Икос 10

Стена несокрушимая веры и упования на Бога был еси, блаженне Аристоклие, егда сотворил, еси велие чудо: исцелил еси отрока слепорожденнаго, помазав его елеем от чудотворныя иконы «Скоропослушницы» и тем паки прославил еси Христа Бога, даровавшаго древле зрение слепу от рождения во свидетельство Божества Своего пред неверовавшими иудеи, и то ведуще, в веселии зовем ти сице: Радуйся, неразрушимая крепосте веры, Радуйся, непоколебимый каменю надежды. Радуйся, слепоту телесную силою свыше врачуяй, Радуйся, слепоту духовную благодатиею Божиею исцеляяй. Радуйся, от святыя иконы Богородицы токи милости удостоивыйся, Радуйся, Ея милосердием многих в смятении сущих умиротворивый. Радуйся, яко в часы недоумения со тщанием к Ней прибегал еси, Радуйся, яко мысль благу в сердце от Нея влагаемую сохранял еси. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 11

Пение умиленное и благодарение Богу приносяще, радуются чада твоя духовная, великаго и неустаннаго в трудех тя старца имущая. Книзи, тщанием твоим изданныя, утоляша алчущих и жаждущих правды Божия, да вси чтущии их, аки пищу духовную вкушающе, Господу Человеколюбцу поют: Аллилуия.

Икос 11

Светозарный образ твоего богоугоднаго жития паче луч солнечных сияет в стране российстей, такожде и на святей горе Афонстей, просвещая всякаго человека, с верою тя просяща, по блаженней же кончине твоей никакоже оставил еси паству твою, с любовию чтущую тя и в хвалении поющую ти: Радуйся, верныя от тлетворных духов злобы ограждаяй, Радуйся, неверныя глаголами вечной жизни просвещаяй. Радуйся, по отшествии твоем из мира сего в кровы небесныя чтущих тя не оставляяй. Радуйся, с горних обителей труды их во спасение души благословляяй. Радуйся, святыя горы Афонския маслино многоплодная, Радуйся, превопрестольнаго града Москвы лампадо богозданная. Радуйся, яко кокош птенцы чад своих от хищных врагов покрываяй, Радуйся, яко горлица, непорочностью души всех удивляяй. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 12

Благодать неоскудевающи излияся в месте твоего земнаго упокоения всем, в надежди помощи к тебе притекающим, и по всеблагой воли Бога Жизнодавца причисли тя, яко достойнаго праведника, к лику святых Церковь Русская, да ведает мир христианский тя истиннаго угодника и слугу Божия, вшедшаго в радость Господа своего – в обители Царя Небеснаго, идеже в веселии ты с ангельскими чины воспеваеши Ему непрестанно: Аллилуия.

Икос 12

Поет и торжествует Церковь православная, обрете бо твоя святыя мощи аки сокровище нетленное в утешение всех немощствующих телом и душею, да уведят, что есть слава Божия, и в благодарности да славословят Его всеблагую волю, еюже премудре устрояется душевное их спасение ходатайством и заступлением угодников святых. Темже и мы тебе ликующе поем: Радуйся, неустанными подвиги, яко воин Христов, Бога Отца прославивый, Радуйся, жертвенною любовию к ближним Богу Сыну последовавый. Радуйся, добродетельми многими Духа Святаго стяжавый, Радуйся, благодать Божию от своих мощей источаяй. Радуйся, удела Богородицы благий делателю, Радуйся, земли русския добрый сеятелю. Радуйся, яко тобою святая гора Афонская украшается, Радуйся, яко тобою земля московская духовне преображается. Радуйся, преподобне Аристоклие, старче Афонский и Московский чудотворче.

Кондак 13

О, пречудный старче московский и святыя горы Афонския подвижниче, великославный наш заступниче и усердный пред Престолом Божиим молитвенниче. Твоими непрестанными о нас молитвами умоли Господа от всякия бесовския напасти нам избавитися, и грядущия муки свободитися, да вси мы, спасаемии твоим ходатайством, воспоем Богу: Аллилуия, Аллилуия, Аллилуия.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва ко преподобному Аристоклию Афонскому, чудотворцу Московскому

О, святый угодниче Божий и преславный старче Аристоклие, святыя горы Афонския подвижниче и града Москвы неустанный молитвенниче! Прилежно чтуще твою честную память, припадаем к святым твоим мощем и тепле вопием: призри на нас, чад твоих духовных, ищущих в бедах твоея помощи и заступления, в болезнех душевных и телесных исцеления, в скорбех утешение и вразумление. Сотвори твоими молитвами нашу веру непоколебиму, да ею спасаемся от всякия напасти и действа вражия, соблюди нашу надежду непостыдну, да не впадем в уныние в час злых искушений, потщися возгревати в нас, малодушных и немощных, любовь нелицемерну, да не всуе подъемлем труды христианскаго подвига и во след Христа грядуще добропобедно понесем крест нашего земнаго жития, ты бо обещался еси по кончине своей слышати прошения всякаго, аще с верою приидет к месту твоего упокоения. И ныне по прославлении тя Церковию Божиею рака твоих честных мощей явися залогом твоея любве и попечения о нас, чающих твоего предстательства пред престолом Царя Небеснаго. Испроси у Бога Вседержителя стране нашей мир и тишину, пастырем мудрое окормление, монашествующим обетов соблюдение, народу нашему благочестие и вся, яже ко спасению полезная. Не премолчи о нас молитися в Троице славимому Богу, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Тропарь преподобному Аристоклию, глас 4

Процвел еси яко финикс на святей горе Афонстей и яко кедр на земли русстей умножился еси, Духа Святаго стяжав чистотою богоугоднаго жития и мир Христов воцарися в души твоей, преподобне отче Аристоклие, моли Христа Бога отче Аристоклие, моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак, глас 8

Новою звездою на небе церковнем возсиял еси, прошед путь многотруднаго монашескаго жития, подвигами добродетелей венцы нетленныя обрел еси, и поприще послушания во граде Москве мужественне скончал еси. Темже и Христос Бог даром чудес обогати тя, преподобне отче Аристоклие, Афонская похвало и земли российския украшение, поминай нас, чтуших святую память твою.

Leave a Reply